چرا ماشینم گاز میخوره ؟ + جوابش
سلام من حامد عبدلی هستم :
«گاز خوردن» ماشین (یا همان بالا رفتن
ناخواسته دور موتور/RPM)
میتواند بسیار خطرناک باشد، چون باعث میشود کنترل خودرو از دست برود. این اتفاق
معمولاً زمانی رخ میدهد که مقدار هوایی که وارد موتور میشود با مقدار سوختی که
میسوزد همخوانی ندارد، یا اینکه یک سنسور اطلاعات غلط به کامپیوتر ماشین (ECU) میدهد.
دلیل این مشکل را میتوان در سه بخش اصلی
دستهبندی کرد:
۱. مشکلات مربوط
به کنترل هوا (رایجترین دلیل)
موتور برای کار کردن به نسبت مشخصی از
هوا و سوخت نیاز دارد. اگر هوای بیشتری وارد شود، دور موتور بالا میرود:
- خرابی شیر برقی یا درپوش درگ (Idle
Air Control Valve - IAC): وظیفه این قطعه تنظیم مقدار هوای ورودی در حالت درجا (زمانی که پا روی
گاز نیست) است. اگر این قطعه گیر کند یا خراب شود، ماشین در حالت درجا مدام
گاز میخورد.
- نشتی در سیستم مکش (Vacuum Leak): اگر یکی از لولههای مکش هوا
(واکیوم) ترک خورده باشد یا شل شده باشد، هوای اضافی و کنترلنشده وارد موتور
میشود. این هوای اضافه باعث میشود کامپیوتر برای جبران، سوخت بیشتری هم
بفرستد و در نتیجه ماشین گاز بخورد.
- کثیف بودن دریچه گاز (Throttle Body): تجمع جرم و روغن در اطراف دریچه
گاز باعث میشود دریچه بهدرستی بسته نشود و هوای اضافی وارد شود.
۲. مشکلات مربوط
به سنسورها (ارسال اطلاعات غلط)
امروزه خودروها توسط سنسورها مدیریت میشوند.
اگر سنسوری اشتباه گزارش بدهد، کامپیوتر دستور اشتباه میدهد:
- سنسور پدال گاز (TPS/APP): در ماشینهای جدید که دریچه گاز
الکترونیکی دارند، اگر سنسور مربوط به پدال گاز یا خودِ دریچه الکترونیکی
دچار مشکل شود، ممکن است سیگنال اشتباهی مبنی بر “فشار دادن پدال” به
کامپیوتر ارسال کند.
- سنسور دمای مایع خنککننده (Coolant
Temperature Sensor): اگر این سنسور خراب باشد و به کامپیوتر بگوید که موتور بسیار سرد است
(درحالی که گرم است)، کامپیوتر برای گرم کردن موتور، مقدار زیادی سوخت و هوا
تزریق میکند که باعث بالا رفتن دور موتور میشود.
- سنسور جریان هوا (MAF/MAP): این سنسورها میزان هوای ورودی را
اندازهگیری میکنند. اگر خطا بدهند، ترکیب سوخت و هوا بههم میریزد و ماشین
گاز میخورد.
۳. مشکلات مکانیکی
و سایر موارد
- گیر کردن پدال گاز: گاهی مشکل بسیار ساده است؛ مثلاً زیر پدال گاز چیزی گیر کرده یا کابل
گاز (در ماشینهای قدیمیتر) دچار فرسودگی و گیر کردن شده است.
- مشکل در سیستم برق یا ECU: در موارد بسیار نادر، اختلال در
سیمکشی یا خطای نرمافزاری در کامپیوتر خودرو (ECU) باعث ارسال فرمان اشتباه به
دریچه گاز میشود.
چه زمانی باید
نگران شوید؟ (هشدار ایمنی)
اگر ماشین شما در حال حرکت است و ناگهان
گاز میخورد:
1.
سریع واکنش نشان دهید: اگر ماشین دنده است، سعی کنید با استفاده از ترمز
سرعت را کم کنید (مواظب باشید موتور خاموش نشود و ماشین از کنترل خارج نشود).
2.
اگر ماشین اتوماتیک است: اگر گاز خوردن شدید بود، سعی کنید ماشین را در حالت N (خلاص) قرار دهید تا قدرت موتور به چرخها منتقل نشود و بتوانید
با ترمز متوقف شوید.
نظرات
ارسال یک نظر